מתבגרים

ידוע לכל כי גיל ההתבגרות הוא גיל מאתגר, הן את הנער/ה המתבגר/ת והן את הסביבה. אולם לעתים קרובות נראה מצוקות רגשיות אצל מתבגרים, החורגות מהנורמה ומקשות על המתבגר/ת ועל משפחתו/ה לנהל חיים טובים ותקינים. המקור לקשיים רגשיים רבים הוא חרדה ובלבול, אך בגיל הנעורים המצב עלול להידרדר, בקלות יתרה, למעשים שיש בהם פגיעה עצמית (הפרעות אכילה, התנהגות מינית לא בריאה, חיתוך עצמי במקומות מוסתרים, בריחה מן הבית וכדומה) ו/או לדפוסי חשיבה קיצוניים אשר ילוו את המתבגר/ת בחייו/ה הבוגרים.

דווקא בשל העובדה כי גיל ההתבגרות הוא גיל סוער במיוחד, חשוב לשים לב לשינויים בהתנהגותם של המתבגרים, בזירות המרכזיות החשובות להם – בזירה החברתית, הזירה המינית והזירה הלימודית. כאשר המתבגר/ת סובל/ת ממצוקה רגשית, סביר להניח כי נראה את הביטוי לכך בהתנהגות חברתית שונה (הסתגרות, הימנעות, קורבנות וכדומה), בביטויים לא נורמטיביים בתחום המיני, בבלבול לגבי הנטייה המינית או הזהות המינית או בירידה חדה בהישגים הלימודיים וברצון להשקיע בתחום זה.

בנוסף, שינוי חד ותמידי בהתנהגותו/ה של המתבגר/ת בבית ובסביבה הקרובה, אף הוא עשוי לסמל קושי רגשי שאינו מדובר על פני השטח.

הקושי הגדול ביותר העומד בפני ההורים לילדים מתבגרים, הוא אובדן היכולת לתקשר עמם בדרכי התקשורת שהיו נהוגות במשפחה עד כה, עד כדי מצב של חוסר אונים. במקרים כאלה, הבאת המתבגר/ת לטיפול היא קריטית, ועשויה למנוע השלכות כבדות על מצבו/ה, פיזית ורגשית כאחד.

מתי כדאי להביא את המתבגר/ת לטיפול?

  • כאשר ההורים חשים שהם אינם מצליחים "להגיע" אל המתבגר/ת
  • כאשר יש שינוי חד במצב הרוח של המתבגר/ת, באופן מתמשך
  • כאשר יש שינוי חד במצב הפיזי של המתבגר/ת, ללא הסבר נראה לעין
  • כאשר נראה כי למתבגר/ת אין סביבה תומכת ו/או גורם סמכות משמעותי
  • כאשר חלה ירידה חדה בהישגיו/ה הלימודיים
  • כאשר נראה כי יש לו/ה בלבול בנוגע לזהותו המינית
  • כאשר ניכר כי הוא/היא מבצע/ת פעולות להרס עצמי (חיתוך עצמי במקומות מוסתרים בגוף, התמכרות לאלכוהול, לסמים ולמסכים, ועוד.)

הטיפול במתבגרים מסייע להם להכיר את עצמם טוב יותר, לגבש את הזהות שלהם ולצאת "אל העולם" מחוזקים יותר ובעלי מיומנויות להתמודדות טובה יותר עם עצמם ועם סביבתם.

איך מתבצע טיפול במתבגרים?

גישת הטיפול שלי מבוססת על שילוב בין עקרונות טיפול ה-CBT (טיפול קצר מועד החותר לשינוי בתפיסות ובדרכי ההתנהגות), גישות הפסיכולוגיה החיובית (זיהוי החוזקות של המטופל ושימוש בהן) והפסיכולוגיה ההתייחסותית (המדגישה את תפקיד מערכות היחסים בנפש האדם) והטיפול הדינמי (שיחות המאפשרות להבין את הדינמיקה של הכוחות הפועלים באישיותו של האדם).

בכל טיפול, מידת התערבותי כמטפלת שונה, ואני מתאימה את השילוב האפקטיבי ביותר למטופל היושב מולי ולצרכים שלו.

בטיפול במתבגרים, ליווי של הדרכת הורים עלול להיתפס כפגיעה בתחושת הביטחון של המתבגר/ת, כך שבכל מקרה נבחנת האפשרות לערב את ההורים במידה כזאת או אחרת, אצל המטפל של המתבגר/ת, או אצל מטפל אחר.

אם אתם מרגישים כי המתבגר שלכם משתנה לנגד עיניכם באופן מזיק, אם אתם חשים כי הוא במצוקה ואינכם יכולים לעזור לו, אני מזמינה אתכם להביא אותו לטיפול כדי למנוע השלכות מרחיקות לכת על מצבו וכדי לסייע לו להתגבר על מצוקותיו המשליכות על מהלך חייו ועל חיי המשפחה כולה.

במידה בה אינכם יכולים להביא את המתבגר/ת לטיפול, מומלץ להגיע להדרכת הורים, אשר נמצאה כיעילה לא פחות מאשר הטיפול במתבגר/ת עצמו/ה.

 

דילוג לתוכן